Skoda Fabia WRC |
|
Skoda Fabia WRCSkoda Fabia WRC została zaprezentowana na Salonie Samochodowym w Genewie. Została skonstruowana na bazie Fabii RS. Rajdowa wersja jest dobrze przygotowana do startów w najszybszej oraz najbardziej prestiżowej kategorii - tak samo jak jej poprzedniczka - Octavia. Katetoria World Rally Car, czyli w skrócie WRC została stworzona w 1997 roku. Skoda Fabia w trakcie przygotowań jest odciążona w każdym możliwym miejscu, dla tego też to właśnie karoseria jest podstawą budowy Fabii WRC. Karoseria jest wzmacniana dodatkowymi spawami i ma zainstalowaną klatkę bezpieczeństwa zintegrowaną z nadwoziem. Spełnia ona dwie zasadnicze funkcje. Chroni oczywiście załogę w razie wypadku. Usztywnia ona także nadwozie - kilkukrotnie zwiększa wytrzymałość na skręcanie powoduje, że po kilkukrotnym dachowaniu Skoda Fabia WRC jest gotowa do dalszej jazdy. Skoda Fabia WRC ma również inne zmiany w stosunku do tradycyjnej. W płycie podłogowej znajduje się duży tunel mieszczący układ wydechowy oraz wał, który napędza tylne koła. Rurę wydechową w całości owinięto materiałem izolacyjnym - w czasie pracy potrafi się ona rozgrzać do bagatela 1000 st. Celsjusza. Zbiornik paliwa umieszczony jest pod podłogą - dokładnie w tym samym miejscu, gdzie znajduje się on w wersji seryjnej. Dzięki temu zabiegowi środek ciężkości auta jest obniżony w pożądany sposób. Ma on pojemność aż 90 litrów. Wymusza to zużycie paliwa, które przekracza na niektórych OS-ach 100 l/ 100 km. Maksymalna dopuszczalna szerokość auta WRC wynosi 1770 mm - tyle też ma Skoda Fabia. Wszystkie widoczne w Fabii WRC zmiany wynikają z uwarunkowań technicznych - poprawiają aerodynamikę auta. Przedni zderzak wzbogacono o spoiler oraz szeroki wlot powierza do wszystkich chłodnic (silnika, oleju silnika, oleju skrzyni biegów, powietrza dolotowego oraz mechanizmów różnicowych). Dzięki dodatkowym wlotom na końcach zderzaka możliwe jest chłodzenie hamulców. Duży otwór na masce jest stworzony aby możliwe było odprowadzanie gorącego powietrza z komory silnikowej. Auto wyposażone jest także w regulowany tylny spojler. Przednia szyba oraz szyby w przednich drzwiach są elektrycznie ogrzewane. Zabieg pomaga w utrzymaniu widoczności. Fabia jest wyposażona w silnik z Octavii WRC. Zbudowano go na podstawie jednostki znanej i cenionej - silnika 1.8 Turbo, która stosowana była także w Audi oraz Volkswagenie. Skoda Fabia jest wyposażona w wersję dwulitrową z turbodoładowaniem. Silnik uzyskuje odpowiednim zabiegom moc 300 KM przy 5500 obr./min. Samochód może poszczycić się przyspieszeniem 0-100 km/h poniżej 4 sekund. Cena tego auta kształtuje się w granicach 500.000 Euro. |